Eerste helft zit er alweer op! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Kristy Wel - WaarBenJij.nu Eerste helft zit er alweer op! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Kristy Wel - WaarBenJij.nu

Eerste helft zit er alweer op!

Door: Kristy van Wel

Blijf op de hoogte en volg Kristy

03 Maart 2014 | Indonesië, Ubud

Hallo allemaal!

Aangezien het alweer een maandje geleden is dat ik een blog heb geplaatst en ik enige onrust en ontevredenheid begin te proeven onder mijn trouwe volgers: een update!

Zoals jullie allemaal al wel zullen weten zijn we inmiddels compleet: Sandra, Lotte, Leander en ik. Gezellige boel dus!

In het weekend voor Lotte kwam zijn Sandra, Leander, Agneta (vriendin van Leander) en ik naar Kuta geweest. Dit is dé toeristenstad van Bali, en het is er inmiddels zo toeristisch dat het helemaal niet meer bij Bali lijkt te horen. Daar hebben we de hele middag op het strand gelegen en gezwommen in de loeihoge golven. 's Avonds gegeten en een drankje gedaan in een sportrestaurant waar veel Engelse supporters een schijnbaar erg belangrijke voetbalwedstrijd aan het kijken waren. Zorgde wel voor een hele leuke sfeer. Die nacht zijn we wezen stappen in Kuta. Drankjes en dansjes en zeker voor herhaling vatbaar!

Een paar dagen later kwam Lotte aan (11 februari). Die week zijn we weer naar Sanur Beach gegaan, waar Sandra en ik ook al eens geweest waren. Dit keer waren we helaas op een ander deel van het strand, waar het een vrij dooie boel was... Op de terugweg zijn we ook nog eens kapot geregend en een beeetje verdwaald, dus het was een minder groot succes dan de vorige keer.

Maaaar om onszelf een beetje op te vrolijken na deze dag zijn we de volgende dag naar Monkey Forest gegaan. Jazeker, apenbos, een bos vól apen. Er zaten wel wat hebberige jongens tussen die je tas probeerden leeg te halen als je even niet oplette, maar het was allemaal wel erg leuk om te zien. Ik zal wat foto's bij de blog plaatsen. Bij onze villa zitten ook heel af en toe apen, maar wij hadden ze nog niet gezien. Een paar dagen na ons bezoek aan Monkey Forest zaten er toevallig ook ineens een stuk of 10 aapjes bijna bij ons in de tuin! Deze aapjes zijn echter niet zo gewend aan het toerisme en vluchtten dus ik snel weg toen wij met onze camera's aan kwamen lopen. Anderhalve week later heeft Sandra er ook weer een stel gezien vroeg in de ochtend, dus ik denk dat we ze nog wel vaker zullen zien!

Verder zijn Sandra en ik nog naar de Batur Vulkaan bij het Batur Meer gescooterd. Daar hebben we wat gedronken met een prachtig uitzicht op de vulkaan en het meer. Schijnbaar kun je deze vulkaan beklimmen, waarbij je voor de ochtend vertrekt en ontbijt bovenop de vulkaan. Dat is iets wat we misschien nog wel gaan doen! Op de heenweg naar de vulkaan zijn we gestopt bij een koffie makerij. De man daar heeft ons een rondleiding gegeven langs de verschillende planten en dieren die hij gebruikt bij het maken van de koffie en we hebben ook een stuk of 10 verschillende koffie en theesmaken mogen proeven. Erg leuk!

Vorige week dinsdag zijn met z'n alle wezen vissen op zee! Met twee houten vissersbootjes zonder dak zijn we een eindje de zee opgevaren en hebben we onze hengels uitgegooid. We hebben heel veel lol gehad, ondanks dat ons bootje maar weinig succes had met vissen binnenhalen en ik zelfs geeneen vis heb gevangen. Uiteindelijk duurde het wel vrij lang en werden we helemaal gaar in de hitte, maar het is zeker voor herhaling vatbaar. 's Avonds hebben we de vangst op de BBQ geroosterd met behulp van Gusti en Balik. Een geslaagde dag dus.

Aangezien jullie daar in Holland lekker met z'n allen lopen te carnavallen (jawel, ik ben ontzettend jaloers en wordt depressief van jullie foto's op facebook) hebben wij besloten er hier ook een feestje van te maken. We zouden afgelopen weekend eigenlijk weer naar Kuta zijn gegaan, maar donderdagavond hadden we al goeie muziek vanaf de andere kant van de rivier gehoord en vrijdag was dit weer het geval. Daarom hebben we vrijdagavond tegen 12e besloten om toch maar eens op onze scooters te stappen om te zien wie daar een feestje aan het bouwen waren. Bleek in Bedulu een groot vierd dagen durend feest te zijn in de zogenoemde Bazaar, om zo geld in te zamelen voor de verdere bouw van de Bazaar. Goeie muziek, leuke mensen, lekker gedanst, dus de volgende avond zijn we weer gegaan!

Aangezien Leander en Lotte 3 dagen in de week naar hun stage adresje moeten rommelen Sandra en ik ook maar wat aan. We hebben al veel vooruitgang gemaakt met ons rapport. We kennen het projectdorp Bedulu inmiddels op ons duimpje en hebben al het een en ander bedacht wat er in het dorp moet veranderen om aantrekkelijker te worden voor het toerisme. Vorige week zijn we naar een bijeenkomst geweest waar stakeholders uit alle 7 betrokken dorpen aanwezig waren. Hier hebben we gehoord hoe de situatie is in de andere dorpen van Bali CoBTA en ook veel achtergrondinformatie gekregen over het project. Ook hebben we kennis gemaakt met veel mensen die ons verder kunnen helpen met ons project.
Zaterdagochtend zijn we samen met onze baas Djinaldi en een Hollandse vrouw naar Bedulu geweest. De vrouw is een vriendin van Djinaldi en hij vond het leuk als wij haar het een en ander over Bedulu zouden vertellen. Ook leerzaam voor ons dus! Daarna zijn we naar het dorpje Penglipuran gegaan. Dit dorp is zo verschillend van de andere dorpen die we gezien hebben! Het dorp heeft één lange rechte hoofdstraat, niet van alsfalt, maar van steentjes, waarop geen scooters en auto's mogen. Deze straat loopt vanaf een grote tempel naar beneden en is omringd met groen. Het opvallendste was dat het dorp vuilnisbakken (!) heeft en alles dus mooi opgeruimd was! Iets wat niet veel voorkomt op Bali. Hier hebben we enkele ideeën opgedaan voor 'ons' dorpje Bedulu.

Al met al dus de hoogtepunten van afgelopen maand, en verder hebben we natuurlijk genoten van het tropische klimaat, gezwommen, lekker gegeten, ceremonie's bijgewoond en lol gemaakt.

Geniet nog even van de Carnaval daar!! En voor de volgers die geen carnaval vieren.....

Ga Carnaval vieren, je mist iets. :)

x

• 03 Maart 2014 - 08:15

Tonnie Van Wel:

Leuk om weer een verslag van je te lezen. Krijg er zelf zo ook steeds meer zin in, om daar straks zelf ook van te kunnen genieten en mee te maken.

• 03 Maart 2014 - 09:48

Sharrie En Pèterke :

Inderdaad erg leuk weer om te lezen. Het was het veulste lange wachten meer dan waard